Treningssenteret

for den glade mosjonist...

Hva er en Personlig Trener?

23.11.2019

Hva er en PT?

Det er bare Hollywoodfruer som har sin egen personlige trener! .....tenker du kanskje?

NEI, den tid er over!

Tidene endrer seg og i dag er det flere og flere som benytter seg av PT uten at det nødvendigvis handler om statussymbol. I dag er vi blitt mye flinkere til å ta vare på helsa vår og mange investerer mer enn gjerne i en PT for å få hjelp til å trene riktig og for å holde motivasjonen på topp! Gamle og unge, overvektige og undervektige, godt trente og veldig utrente.

 

Lurer du på hva en PT (personlig trener)egentlig er?

I denne artikkelen vil vi forsøke å gi deg en forklaring på hva en PT er, hva en PT kan og hvilken nytte DU kan ha av en PT!

For å kunne oppnå de beste resultater med treningen, er det viktig at du finner den riktige

PT` n for DEG!

En PT er:

  • En PT er en som vil hjelpe deg til å finne riktig treningsform for deg og dine mål, ut i fra de forutsetninger du og din kropp har.
  • En PT kan blant annet hjelpe deg til å trene riktig, med å bli sterkere, raskere og ikke minst gi deg inspirasjon og motivasjon.
  • Personlige trenere jobber som regel på treningssenteret fordi de er lidenskapelig interessert i trening, kropp, helse og mennesket i sin helhet. Treningssenteret har ofte også ulike terapeuter som danner et fagmiljø som alle drar nytte av.

Hvordan skal du vite om din PT vet hvordan jobben gjøres?

Tittelen PT er ingen beskyttet tittel. Hvem som helst kan med andre ord kalle seg PT, uten å bryte noen regler.

Vi i Toten og Hadeland Treningssentre stiller krav til hver enkelt PT sin kompetanse akademisk, deres evne til å tilpasse seg enkeltindivider og deres behov, samt har et samarbeid som team for å gi deg som kunde det beste resultatet som mulig. Er du interessert i en enkelt treners bakgrunn og kompetanseområder, ta gjerne kontakt og bli bedre kjent!

Hvem har bruk for en PT?

Alle som kan røre på seg kan ha nytte av å trene med en PT. Du kan være alt i fra 14 til 104 år. Alle har vi utbytte av å trene riktig og de fleste av oss trenger kanskje et lite spark bakJ

Noen trenger hjelp til å komme i gang med trening for første gang, noen trenger ny motivasjon eller hjelp til opptrening. For flere har det vist seg at det å trene - gjerne sammen med en PT, senker forekomst av psykiske vansker.

Hvordan velge riktig PT?

Tenk litt på hva det er du ønsker å oppnå med treningen. Hva er dine mål? Dette er noe din kommende PT er nødt til å vite for å kunne hjelpe deg frem mot dine ønskede resultater og behov. Det er viktig at din PT forstår dine ønsker og mål.

Er du i tvil om hvem av PT` ene du skal velge, bør du ta en liten prat med alle som kan være aktuelle i treningssenteret.

Spør gjerne om det du ønsker å vite, som utdannelse, bakgrunn og interesser og tenk etter om dette er en du kan føle deg trygg på og ha tillit til.

Er dette en person du vil finne kjemien med og vil han/hun kunne gi deg god energi og motivasjon? Dere kommer til å tilbringe mye tid sammen og hvis dere trives i lag vil det bli mye morsommere å trene og det kan gi deg en raskere utvikling.

Må du være litt trent før du bestiller deg en PT?

Det er feil om du tror at du må ha trent litt før du kan starte med PT.

En veldig viktig og interessant oppgave for en PT er å kunne hjelpe en utrent kunde i gang på en sikker og effektiv måte.

En PT vil gi deg riktig veiledning i hvordan du skal utøve treningsøvelser og bruke treningsapparater, og du har da mindre sjanser for å pådra deg belastningsskader.

Starter du opp med riktig treningsteknikk fra dag 1, vil du ha et godt utgangspunkt for en god, langsiktig og holdbar livsstil.

Trenger du egentlig PT når du har trent i mange år?

Mange som har trent lenge har ofte kommet inn i rutiner som kanskje ikke utvikler kroppen på beste mulige måte, fått en skade eller slitasje. Kanskje har utviklingen stoppet eller motivasjonen blitt dårligere? Da kan en PT være redningen og gi deg tips til nye øvelser, nytt program, eller hjelpe deg til å finne årsaken til at motivasjonen har stoppet og kanskje hjelpe deg videre!

Et samarbeid med en PT kan også være springbrettet som trengs for å nå nye og mer utfordrende mål.

PT med interesseområde?

  • Mange PT ‘er har spesialisert seg på ett eller flere treningsområder.
  • Eksempler på dette kan være:
  • Trening for nybegynnere.
  • Seniortrening/ Styrketrening for eldre.
  • Trening for å få en smertefri hverdag.
  • Bevegelighetstrening, mobilitet og avspenning.
  • Styrketrening for å bli sterkere og bygge muskler.
  • Skadeforebyggende styrketrening.
  • Tilpasset og forebyggende trening rettet mot ulike sykdommer.
  • Rehabilitering etter skade eller sykdom.
  • Vektendring, livsstilsendring.
  • Fødsel og graviditetstrening.
  • Kondisjonstrening
  • Løpeteknikk
  • Kostholdsveiledning

Hvordan trener man med en PT?

Det finnes mange ulike måter å trene sammen med PT på. Det kommer helt an på PT, kunde, treningsbakgrunn, evt. sykdom og skadehistorie, mål og begrensninger. På første møtet vil dere bruke tid på å bli kjent. Din PT vil vite hva slags mål du har med treningen, eller kanskje hjelpe deg til å sette deg et mål. Dere vil sammen legge en timeplan som inneholder hyppighet, varighet, tid og sted for å gjennomføre det individuelle treningsopplegget som din PT tilrettelegger for deg etter dine ønsker. En PT gjennomfører gjerne tester sammen med deg, men kun dersom dette er noe du selv ønsker.

De første treningsøktene går ofte ut på å gjøre seg kjent med treningsopplegget og dets øvelser, slik at disse kan gjøres på en sikker måte.

Et vanlig opplegg kan være at du trener selv noen ganger før det er på tide med en trening sammen med din PT. Jo mer du trener på øvelsene, jo sikrere blir du på øvelsene, desto færre ganger har du behov for å trene sammen med din PT.

En annen variant er at du kanskje har en fast tid i uka med din PT og trener øvrige økter alene.

Mange ønsker også å trene sammen med sin PT på hver trening i treningssenteret og dette er selvfølgelig mulig.

PT`ens rolle under øktene er å se til at treningen har rett intensitet, nok hvile, at øvelsene utføres riktig, og å motivere og pushe deg til å få ut det lille ekstra du ikke visste du hadde.

Å trene med en PT er en helt annen sak enn å trene på egenhånd. Om du har trent litt fra før, vil du merke forskjellen i intensitet og effektivitet. Selv om din PT ikke står over deg og skriker som på filmJ

Hva gjør IKKE en PT?

De aller fleste PT`er har ingen medisinsk utdannelse. De er ofte ikke naprapater, fysioterapeuter eller leger.

Det betyr at de ikke løser medisinske problemer. Gjennom kunnskap og erfaring vet personlige trenere ofte litt mer om kroppen enn de fleste, men om du har vedvarende smerte som ikke kan forklares og ikke går over på et par dager, da bør du søke hjelp hos lege.

Hvordan får jeg best utbytte av min tid med PT?

Du bør komme til avtalte tider. Du kommer neppe til å elske alle øvelsene som din PT vil be deg om å gjøre, men du bør stole på at PT`en vet hva han eller hun prater omJ

Du bør lytte og ta til deg det din PT sier og stille spørsmål fordi du vil lære deg mer. Det kommer nok til å bli noen utfordringer i opplegget, men så lenge du gjør ditt beste, vil både du og din PT bli fornøyd.

Du har veldig store muligheter for å oppnå de resultatene du ønsker, dersom du følger din PT`s råd og treningsplan. Men husk! Det er uansett DU som må gjøre jobben med å trene, det kan ikke en PT gjøre for deg!

Priser og valgmuligheter hos oss?

Vi har ulike tilbud av timer og pakkeløsninger. Våre PT`er tilbyr blant annet 1-1 timer, duo-timer, gruppe-PT og kurs.

 

Les mer om våre Personlig Trenere under Trening/Personlig Trener.

 

 

Verv en venn